Na letisku dubnického aeroklubu vzniká unikátne letecké múzeum

14.08.2013 Ilava

Slávnica 14. augusta (TASR) – Na letisku v Slávnici v Ilavskom okrese vzniká pod holým nebom letecké múzeum. S myšlienkou urobiť na letisku múzeum prišli nadšenci Aeroklubu Dubnica nad Váhom po tom, ako chcelo mesto zošrotovať starú stíhačku. Podľa Michala Stráňavského z dubnického aeroklubu stíhačku od mesta kúpili za 5000 eur a zrekonštruovali ju. Dnes je na letisku už deväť unikátnych lietadiel.
"Postupne pribudol Lisunov LI-2 z Novej Dubnice, ktorý mal tiež ísť do šrotu a už to išlo. Následne nám Vojenský historický ústav zapožičal MIG-21 z piešťanského letiska, a potom sme už začali vyhľadávať staré lietadlá sami," povedal Stráňavský s tým, že zatiaľ najväčším exponátom je Tupolev 134 bývalých Československých aerolínií, ktoré po tvrdšom pristátí vyradili z letky.
Ako dodal, momentálne pracujú na rekonštrukcii lietadla AVIA AV-14, ktoré je jedným z prvých licenčne vyrobených Iljušinov 14. "Kúpili sme ho od Aeroklubu Trenčín, bolo v dezolátnom stave a pracujeme na ňom už dva roky. Rozobrali sme ho, previezli do Slávnice, kde sme ho zložili. Prerábali sme celý interiér, kabínu, doplnili sme prístroje," priblížil Stráňavský.

Žiadne vstupné

I keď zbierku lietadiel volajú múzeum, nebude to podľa neho múzeum v pravom slova zmysle. Nebudú vyberať vstupné a nerobia to z komerčných dôvodov.
"Na tom človek nikdy nezarobí, my sme na to tento rok vynaložili také finančné prostriedky, že je o tom škoda hovoriť. Chceme však, aby po nás aspoň niečo zostalo. I keď je tu 24 hodín denne strážna služba, ľudia nám lietadlá so železnou pravidelnosťou poškodzujú. Neviem to pochopiť. Ja napríklad nikdy neprídem k automobilu a nesnažím sa mu vyhnúť spätné zrkadlo," posťažoval si Stráňavský. Skonštatoval, že najväčšiu škodu im urobila augustová búrka, počas ktorej silný vietor nadvihol a posunul lietadlo. Rebríky im poškodili krídla, ohol sa list na vrtuli.
Prvoradým cieľom je opraviť všetky lietadlá, ktoré na letisku majú, chcú sa však poobzerať aj po ďalších exponátoch. S pravidelnými prehliadkami interiérov lietadiel nepočítajú, verejnosť chcú púšťať na paluby len pri podujatiach, ktoré pravidelne organizujú. "Chce to strašne veľa času a strašne veľa peňazí. Je nás málo a počas prehliadok musíme dohliadať, aby nám lietadlá nevyrabovali," uzavrel Stráňavský.
 

Vyberte región